Get This Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Facebook Wan Hazel Twitter

Thursday, January 31, 2013

B.E.L.A.J.A.R


Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada para pengunjung blog .. 
Saya kembali untuk membersihkan dan menceriakan lagi blog yang sudah lama berhabuk ini.. Sebelum itu, saya ingin memohon maaf atas membiarkan blog ini tanpa sebarang update.. maafkan saya eh.. ◕ ‿ ◕

Banyak benda yang telah berlaku semasa saya bergelar budak lepasan SPM.. 
sound interesting right? haha.. x ada la interesting sangat..  :P
banyak benda baru yang saya belajar selepas habis sekolah ni.. 
ya la.. dulu masa sekolah asyik berkepit buku je kan.. dah lepas sekolah ni rasa nak ubah cita rasa la plak..hahaha.. :)

Antara benda baru yang saya belajar :-

1. Belajar memandu
Seumur hidup saya, saya tak pernah memandu.. tak kira la memandu kereta atau membawa motosikal..tapi pada tanggal 2 Januari 2013 saya telah memberanikan diri untuk menghadiri kelas memandu saya yang pertama.. perasaan saya ketika itu hanya Allah saja yang tahu.. ya la.. orang yang tak pernah memandu di tambah pula dengan vertically challenge..tapi semua tu saya ketepikan.. I have to do it.. kenapa orang lain boleh buat kenapa aku tak boleh? kepercayaan tu saya pegang sehinggalah hari yang di nanti-nanti iaitu pada tanggal 21 Januari 2013 iaitu hari di mana saya akan diuji oleh pegawai JPJ..Alhamdulillah..saya lulus juga ujian JPJ.. segala kesusahan yang saya lalui sepanjang latihan akhirnya membuahkan hasil..bayangkan la.. orang lain pergi latihan memandu hanya bawa botol air atau pun x bawa apa-apa.. tapi saya bukan sahaja bawa botol air.. saya bawa sekali bantal kecil yang berbentuk square dan memasukkannya ke dalam beg galas.. jangan main-main..haha.. as I said before, vertically challenge membuatkan kaki saya tak dapat menekan clutch dengan sempurna.. so, saya gunakanlah bantal kecil yang berbentuk square tu sebagai jalan penyelesaiannya.. hahaha... ;) saya belum sebut pun tentang motosikal kan ? actually, saya belum belajar motosikal lagi.. macam mana la pula kan nanti bila saya belajar bawa moto ni.. mesti ada pelbagai drama..hahaha.. apa-apa pun doakan saya ye semoga saya lulus ujian JPJ untuk motosikal yang berkemungkinan dijalankan pada bulan depan.. ^^

2. Belajar memasak
Dulu masa dekat sekolah kita kenal asid-asid yang ada dalam makmal kimia, kenal organ-organ yang ada dalam tubuh badan, kenal... kenal la apa-apa lagi yang cikgu ajar..hahaha.. sekarang tibalah masanya untuk kita.. ehhh.. bukan kita.. tapi saya, untuk LEBIH mengenali sayur-mayur, ikan-ikan yang dekat pasar tu dan pelbagai lagi.. alhamdulillah saya sedang belajar memasak dengan lebih serius bersama ibu saya whom I called her ummi.. Belajar memasak ni penting juga la sebab ummi saya kata bila kita tahu memasak, kita dapat jimatkan perbelanjaan masa kita duduk sendiri nanti.. so, masa yang ada ni saya kena gunakan lah dengan sebaik mungkin untuk persediaan hari kelak.. am I right ? hehe..

3. Belajar mendekati Allah SWT
Saya sedang cuba untuk memperbaiki hubungan saya dengan Maha Pencipta.. jika dulu saya hanya membaca Al-Quran tanpa mengetahui apa maksud di sebalik setiap patah perkataan yang saya sebut tapi tidak sekarang kerana sekarang saya telah meng'upgrade'kan usaha saya untuk seseorang individu yang bukan sahaja Islam hanya pada IC tetapi pada amalannya dengan membaca tafsir al-Quran.. saya tak nak cakap panjang lebar tentang perkara ini kerana saya juga masih belajar, masih lagi merangkak untuk mendalami ilmu agama.. saya berharap sangat kita boleh saling berkongsi dan membantu antara satu sama lain dalam usaha untuk menjadi hambaNya yang soleh dan solehah.. bukannya saling kutuk-mengutuk, caci-mencaci dan sebagainya.. boleh kan:)




That's all for now.. In sha Allah kalau ada kelapangan nanti saya akan update lagi.. apa-apa pun terima kasih saya ucapkan kepada para pengunjung blog ini kerana sudi meluangkan masa anda untuk terbang ke blog yang tak seberapa ni..hehe..                                              
Thanks a lot ! 

~ Much love from owner ~
;)

8 comments:

Miss Za said...

eyyy....jelesnyee....untung la da ada lesen....hmmm...bila la turn Sis nak amek lesen memandu nie?? Anyway, yg bab masak ue, masakan u xley lawan penkek hangus rentong Sis ok...lalala~
Part no 3 sis suka...Alhamdulillah.. ^_^
k,nak buat keycowh tempat len plak..
Assalamualaikum..

Libragurlz said...

@Miss Za haha.. kelakar la sis ni.. apa-apa pun thanks for the comment my lovely sis.. ヅ

Addasyuhadadisini said...

doakan semuanya dimudahkan yer..tringin nak blajar memandu kereta jgak..in syaa allah 1 hri nnt.. :)

Pak Guru said...

Post yg bagus dan kreatif, sobat...

gdsbnga said...

kite pungg takde lesen motorrr . bawak motor pun taktahu . hihi . lesen kereta je ada

C.T.K said...

bestnyer da dpt lesen..ct xder rezki lg nk wt lesen..masak pon xder rezki jugak *pdhl mls..hehehe

Sharafie said...

Banyak bnde baru yer..ilmu itu tidak akan habis jika dipelajari..

salehah osman said...

Lama dah tungguntulisan baru faim. Rindu . Hehe . Btw tahniah dah dapat lesen :D . Bab no 3 tu kami pun sedang cuba . Yang no 2 kami banyak buat kek je . Hihi

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Close